אודות בית הספר למחוננים ע"ש רון ורדי ז"ל

בית ספר למחוננים ע"ש רון ורדי הוקם בשנת 1986 לזכרו של רון ורדי, שנפל בלבנון. בית הספר מורכב משלוש יחידות : בית ספר ללימודי בוקר (תוכנית השליפה) לתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתות ג'-ט', מרכז עירוני למצוינות המפעיל חוגי אחה"צ ופעילויות העשרה לתלמידים ברוכי כשרונות מגיל גן ועד תיכון, אולמות דגמים אינטראקטיביים המשמשים לטיפוח ידיעות ומיומנויות מדעיות-טכנולוגיות לתלמידי בית הספר ולקבוצות אורחות.

בית הספר קם בתוך בית הספר חביב ובו פעל במשך למעלה מ 25 שנה. בשנת 2013 עבר בית הספר למשכנו החדש ברחוב אבי האסירים במתחם גן נחום, למבנה חדש ומעורר השראה שעוצב על ידי משרד אדריכלים נופר.

בית ספר למחוננים ומצטיינים

אבחון ואיתור תלמידים: נעשה ע"י משרד החינוך. המבחן מועבר בביתי-הספר בעיר ומטרתו לזהות פוטנציאל לימודי כללי גבוה. משרד החינוך מאתר שתי אוכלוסיות – מחוננים ומצטיינים המהווים ביחד עד 5% העליונים בכל שנתון. פעילות הטיפוח ופיתוח לאוכלוסיות המחוננים ומצטיינים פועלת בדרגות הגיל ג' עד ט'. כל תלמיד לומד יום לימודים אחד בשבוע במרכז רון ורדי.

עקרונות מנחים פדגוגיים: תוכנית טיפוח ופיתוח במרכז רון ורדי בנוייה ע"פ מספר עקרונות פדגוגיים: בחירת מודל פדגוגי ליישום לתכני לימוד מגוונים (מדעים מדוייקים, מדעי הרוח והחברה, תכנים בין ורב תחומיים) בחירת דגשי תוכן ומיומנויות. בחירת סביבת למידה משתנות, פדגוגיות למידה אקטיבית כגון PBL

דגשי מסגרת: דגשים מרכזיים מלווים את כלל התוכנית. מענה כולל לצרכי התלמיד. פיתוח וטיפוח חשיבה ומיומנויות למידה למידה דינמית ושילוב בין בחירה ולימודי חובה. מתן מענה אישי וקבוצתי להיבטים החברתיים והרגשיים (מעטפת חברתית רגשית). המערכת החינוכית-לימודית מתרכזת סביב בחינה חוזרת ונשנות של ה"מקדם התפתחות" וזאת על מנת שפעילות לימודית של תלמידים מחוננים ומצטיינים תהווה מענה הולם למאפיינים ולצרכים הייחודיים, היא נדרשת להתחיל את הבנייה והפיתוח מדרגות חשיבה גבוהות. ובנוסף היא נדרשת לבחינה ועיון מחודש בכל שלב ובכל דרגת גיל היות והחשיבה הינה ישות דינאמית ומתפתחת.

יחידות לימוד ותחומי תוכן: יחידות הלימוד אינן בעלות היקף זהה. הן משתנות בהתאם לדרגת הגיל, תחום התוכן, הרכב וגודל הקבוצה, מטרות ודגשי עבודה בדרגת הגיל. משך מפגש לימודי גם הוא משתנה, בהתאם לתוכן או המיומנות נלמד.

תחומי התוכן נבחרים על רקע שני דגשים עיקריים: 1. פיתוח וטיפוח חשיבת מומחים הדורשת עומק ידע ורוחב ידיעה. 2. פתיחת תחומי עניין וסקרנות בכל תחום דעת.

תחומי העניין הנבחרים מאפשרים נגיעות והעשרה במגוון רחב של אינטילגנציות על מנת לאפשר ללומדים לזהות תחומי חוזק ולהרחיב דעת.

תוכנית המעטפת החברתית-רגשית: תוכנית זו אמונה על החלק החברתי –רגשי של המרכז. מטרה ראשונה הינה לתת מענה לצרכי התלמידים בהיבט זה. המענה כולל שיעורים בתוך מערכת הלימודים, מלווה כיתתי ורכז שכבה, פעילות חברתית מגבשת, שיחות אישיות, שיחות חתך, תצפיות ועוד. פעילות הצוות מכוונת על מנת לשמש גורם מסייע הנותן מענה לקשיים כללים וייחודיים של אוכלוסיית היעד. התוכנית והצוות אינם מהווים גורם מטפל אלא גורם מייעץ.

מטרה שניה הינה סיוע בהשבחת תהליכי הוראה ופיתוח קבוצה, עזרה בהקניית הרגלי עבודת צוות, חיזוק מרכיבים הנדרשים לצורך פיתוח מקורי ויצירתי.

בנוסף, בית הספר מפעיל סדנאות ייחודיות להורים ולילדים בתחומי הוראה מתקנת, טיפוח מיומנויות חברתיות וסדנאות המתייחסות לאתגרים מגוונים של הורים למחוננים ומצטיינים.

שתי הקומות הראשונות של בית הספר מהוות חלל למידה באמצעות דגמים טכנולוגים ואופטיים. החללים מכילים למעלה מ- 150 דגמים המציגים ומסבירים חוקים פיסקליים שונים. הדגמים המוצגים במוזיאון הינם פרי יצירתו ועבודתו של מר ידידיה ורדי. הגישה החינוכית העומדת מאחורי הבנייה של המוזיאון הינה גישה בהוראת המדעים הנקראת "מדע פעיל" ושימוש לצורך הקמת הדגמים בחומרים פשוטים ואף "זבל". גישת "מדע פעיל" מאפשרת למבקרים במוזיאון לגעת ולחוש את המדע ומתוך המשחק והחוויה ללמוד את החוקיות והשימוש היומיומי במדע. תלמידי המרכז עושים שימוש בחדר לצורך לימודי המדעים.

מרכז עירוני למצוינות

המרכז העירוני למצוינות הוא גוף עירוני הפועל תחת ניהולו הפדגוגי של בית הספר למחוננים ע"ש רון ורדי. המרכז העירוני פתיחת המרכז היא נגזרת של החלטת הרשות המקומית למנף את היכולות והידע בצפונים בבית הספר למחוננים לטובת מעגלים רחבים של יותר אוכלוסיות בעיר. בכך הופך בית הספר ל "עוגן בקהילה".

למרכז העירוני למצוינות מספר מטרות – סיוע בהרחבת תוכניות לימוד ייחודיות למחוננים ומצטיינים בשעות הבוקר, הפעלת תכניות העשרה עירוניות לכלל בני הנוער בעיר, הפיכת בית הספר למרכז משאבים עירוני המאפשר לבתי ספר אחרים בעיר להיעזר בתשתיות וביעד של בית הספר לצורך העשרה חוויית הלמידה בתחומי המדע והטכנולוגיה, הפעלת חוגי מצוינות לילדי העיר בגיל גן-ו' ולשמש כמרכז יזמות עירוני לבני נוער.